Czemu nie piszę? – ależ piszę!

W Teatrze Wielkim w Warszawie podczas przerwy w spektaklu „Don Kichota” podeszła do mnie – jakże mi było miło! – baletomanka i powiedziała, że pisałam takie ciekawe teksty o balecie i czemu teraz nie piszę…

Otóż drodzy moi – ja piszę! Blog powstał w okresie, kiedy nie miałam miejsca publikacji moich tekstów i recenzji, jedne gazety upadły, w innych kontakty się skończyły, jeszcze inne nie były już zainteresowanie tematyką baletową. Tu stworzyłam sobie swoje miejsce. Na szczęście przez ostatnie prawie 10 lat z niewielkimi przerwami publikuję w Ruchu Muzycznym i na portalu taniec.Polska, o czym dawałam Wam tu znać. W ostatnich dwóch latach (paskudne słowo pandemia) – pisałam tam i tu trochę o wydarzeniach online, pisałam i o tych scenicznych, gdy powrót do teatrów stał się możliwy. Jesli jakaś redakcja zamawia u mnie tekst  – nie pisze tu, ale dla ułatwienia zebrałam trochę linków z ostatnich lat dla zainteresowanych:

 

https://ruchmuzyczny.pl/article/75 – transmisje baletowe w lockdownie – kwiecień 2020

https://ruchmuzyczny.pl/article/254 – Kreacje PBN online – czerwiec 2020

https://ruchmuzyczny.pl/article/277 – O filmowaniu baletu – lipiec 2020

https://ruchmuzyczny.pl/article/797 – Gala baletowa PBN w Internecie styczeń 2021

https://ruchmuzyczny.pl/article/864 – premiera BER w Poznaniu online – luty 2021

https://ruchmuzyczny.pl/article/871 – premiera Hubris i Face the Truth w Łodzi oraz Wizji miłości i mitów w Szczecinie (online) – styczeń i luty 2021

https://ruchmuzyczny.pl/article/982 – Kreacje w PBN 2021

https://ruchmuzyczny.pl/article/1199 – premiera Mayerling w PBN

https://ruchmuzyczny.pl/article/1499 – premiera Kopciuszka w Operze Bałtyckiej

https://ruchmuzyczny.pl/article/2285-alicja-w-krainie-bez-tanca – premiera Alicji w Krainie Czarów w Opera Nova

https://ruchmuzyczny.pl/article/2164-wampiry-jak-z-filmu – premiera Draculi w PBN

https://ruchmuzyczny.pl/article/2336 – Kreacje  PBN 2022

 

O Katarzyna Gardzina-Kubała

Katarzyna K. Gardzina-Kubała  - Z wykształcenia rusycystka, absolwentka Wydziału Lingwistyki Stosowanej i Filologii Wschodniosłowiańskich na Uniwersytecie Warszawskim (2000) i podyplomowych studiów dziennikarskich na tej samej uczelni (2002), a także Studiów Teorii Tańca na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2005 - absolutorium). Z zamiłowania dziennikarka i krytyk muzyczny oraz baletowy. Pracę rozpoczęła w dziale kultury „Trybuny”, przez wiele lat z przerwami była krytykiem muzycznym „Życia Warszawy”. Współpracowała z większością fachowych polskich czasopism muzycznych, czasopismami teatrów operowych w Warszawie i Poznaniu. Publikuje w programach teatralnych do spektakli baletowych oraz w prasie lokalnej, była gościem programów TVP Kultura, n-Premium i TV Puls, Radia Dla Ciebie i Drugiego Programu Polskiego Radia.

Od wielu lat jest członkiem Ogólnopolskiego Klubu Miłośników Opery „Trubadur” oraz administratorem baletowego forum dyskusyjnego balet.pl. Na łamach kwartalnika klubowego „Trubadur” opublikowała ponad 3 tysiące tekstów i wywiadów z artystami opery i baletu. W 2008 roku wraz z gronem krytyków tańca podjęła próbę reaktywacji kwartalnika „Taniec”. Autorka ponad stu książeczek-komentarzy do serii oper, baletów i operetek wydanych w zbiorzeLa Scala. W2010 roku opracowała cykl 25 krótkich felietonów z zakresu historii i teorii tańca w ramach kolekcji „Taniec i balet”, wydanej przez wydawnictwo AGORA i „Gazetę Wyborczą”. OD tego samego roku była stałym współpracownikiem magazynu tanecznego „Place for Dance”.

W roku szkolnym 2007/2008 prowadziła cykl zajęć fakultatywnych wg autorskiego programu „Wiedza o operze i balecie” w VII Liceum Ogólnokształcącym im. Słowackiego w Warszawie, jako edukator operowo-baletowy odwiedziła liczne szkoły podstawowe i gimnazjalne z wykładami o sztuce baletowej. Od kilku lat prowadzi wykłady w LO Słowackiego w Warszawie 'Teatr muzyczny i świat mediów". W roku 2010 wspólnie ze Sławomirem Woźniakiem zrealizowała warsztaty poświęcone baletowi w warszawskim OCH-Teatrze.

W latach 2008-2010 pracowała na stanowisku sekretarza literackiego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Zajmowała się redakcją programów do spektakli operowych i baletowych oraz koncertów, redakcją afiszy i publikacji informacyjnych teatru, pisaniem autorskich tekstów do programów oraz redakcją merytoryczną strony internetowej teatru.

Od 2010 jest stałym współpracownikiem Instytutu Muzyki i Tańca. W ramach współpracy przygotowuje noty biograficzne i materiały informacyjne o polskiej scenie baletowej dla portalu taniecPOLSKA [pl], teksty problemowe oraz realizuje wykłady dla dzieci i młodzieży, popularyzujące sztukę tańca – program „Myśl w ruchu” Instytutu Muzyki i Tańca. W latach 2013-14 była członkiem komisji jurorskiej opiniującej spektakle na Polską Platformę Tańca 2014 w Lublinie.

Jest także współautorką serii książek dla dzieci „Bajki baletowe” (Jezioro łabędzie, Dziadek do orzechów, Kopciuszek, Romeo i Julia, Coppelia, Don Kichot, Pulcinella) wydawanych przez Studio. Blok. Prowadziła autorski cykl spotkań z artystami opery i baletu O operze przy deserze w klubokawiarni Lokal użytkowy na warszawskiej Starówce oraz w ramach Fundacji "Terpsychora" spotkania z ludźmi tańca i warsztaty dla dzieci w warszawskiej Galerii Apteka Sztuki. Autorka bloga baletowego „Na czubkach palców”. Obecnie współpracuje z Cikanek film. Sp. z o.o. - dystrybutorem na Polskę transmisji i retransmisji operowych, baletowych, teatralnych i wydarzeń kulturalnych do kin.
Ten wpis został opublikowany w kategorii ogólnie o balecie i oznaczony tagami , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.