Maj w balecie – dzieje się…

Jeszcze dziś wręczenie nagród im. Kiepury w Mateczniku Mazowsze. W kategoriach najlepsza tancerka roku i najlepszy tancerz roku nagrody odbiorą pierwsi soliści Polskiego Baletu Narodowego Aleksandra Liashenko i Maksim Woitiul – a opuszczenie jakiegokolwiek ich występu, zwłaszcza takiego wyjątkowego, koncertowego to grzech kardynalny. Więc oczywiście lecę, a raczej jadę do Otrębusów pod Warszawą, żeby być z nimi w tej szczególnej chwili. Oczywiście nie tylko z nimi, bo nagrodę za całokształt twórczości odbierze choreograf Emil Wesołowski, poprzedni dyrektor zespołu baletowego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. No i jeszcze śpiewacy Artur Ruciński i Rafał Siwek – zatem – dzieje się.

Jutro, czyli w niedzielę 17 maja prowadzić będę w ramach projektu ŻURNALive (ul. Mysia 3) rozmowy z dyrektorem PBN Krzysztofem Pastorem i pierwszą solistką PBN Martą Fiedler – wstęp wolny, pierwsza rozmowa o 13.30, druga o 15. Pewnie tradycyjnie już postaramy się rozproszyć trochę mgieł, za jakimi dla przeciętnego odbiorcy sztuki skrywa się sztuka baletowa, zawalczymy ze stereotypami, ale przede wszystkim opowiemy o sukcesach zaproszonych Gości i Polskiego Baletu Narodowego.

W poniedziałek 18 maja wybieram się – już w charakterze słuchacza – na podobne spotkanie – z Krzysztofem Pastorem, które odbędzie się o 19 w Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza. Sądzę, że będzie można dowiedzieć się czegoś więcej na temat najbliższej premiery (prapremiery) PBN, czyli nowego baletu Pastora Casanova w Warszawie. Przypomnijmy, że premiera już 28 maja. Bardzo jestem ciekawa, jak sobie dyrektor PBN poradził z inspirowanym historią Polski i ponoć humorystycznym nieco librettem…. Zresztą – zapewne czego nie dowiem się w poniedziałek, to dopełni nietypowa konferencja prasowa premiery Casanovy, zapowiedziała przez Operę Narodową na środę i która ma być – nietypowo – spacerem śladami słynnego kochanka po Warszawie, czyli w najbliższej okolicy Teatru Wielkiego ulica Senatorska do kościoła św. Antoniego i Pałacu Błękitnego.

A jakby komuś było mało, rozpoczęły się Łódzkie Spotkania Baletowe, w których z racji zajęć zawodowych i zainteresowań oraz preferencji uczestniczyć będę dopiero od przyszłego weekendu, kiedy to wybiorę się na LAC w wykonaniu Baletu Monte Carlo. Liczę, że spektakle obejrzane w Łodzi będę miała okazję opisać na blogu, choć czas i wydarzenia tak pędzą….

O Katarzyna Gardzina-Kubała

Katarzyna K. Gardzina-Kubała  - Z wykształcenia rusycystka, absolwentka Wydziału Lingwistyki Stosowanej i Filologii Wschodniosłowiańskich na Uniwersytecie Warszawskim (2000) i podyplomowych studiów dziennikarskich na tej samej uczelni (2002), a także Studiów Teorii Tańca na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2005 - absolutorium). Z zamiłowania dziennikarka i krytyk muzyczny oraz baletowy. Pracę rozpoczęła w dziale kultury „Trybuny”, przez wiele lat z przerwami była krytykiem muzycznym „Życia Warszawy”. Współpracowała z większością fachowych polskich czasopism muzycznych, czasopismami teatrów operowych w Warszawie i Poznaniu. Publikuje w programach teatralnych do spektakli baletowych oraz w prasie lokalnej, była gościem programów TVP Kultura, n-Premium i TV Puls, Radia Dla Ciebie i Drugiego Programu Polskiego Radia.

Od wielu lat jest członkiem Ogólnopolskiego Klubu Miłośników Opery „Trubadur” oraz administratorem baletowego forum dyskusyjnego balet.pl. Na łamach kwartalnika klubowego „Trubadur” opublikowała ponad 3 tysiące tekstów i wywiadów z artystami opery i baletu. W 2008 roku wraz z gronem krytyków tańca podjęła próbę reaktywacji kwartalnika „Taniec”. Autorka ponad stu książeczek-komentarzy do serii oper, baletów i operetek wydanych w zbiorzeLa Scala. W2010 roku opracowała cykl 25 krótkich felietonów z zakresu historii i teorii tańca w ramach kolekcji „Taniec i balet”, wydanej przez wydawnictwo AGORA i „Gazetę Wyborczą”. OD tego samego roku była stałym współpracownikiem magazynu tanecznego „Place for Dance”.

W roku szkolnym 2007/2008 prowadziła cykl zajęć fakultatywnych wg autorskiego programu „Wiedza o operze i balecie” w VII Liceum Ogólnokształcącym im. Słowackiego w Warszawie, jako edukator operowo-baletowy odwiedziła liczne szkoły podstawowe i gimnazjalne z wykładami o sztuce baletowej. Od kilku lat prowadzi wykłady w LO Słowackiego w Warszawie 'Teatr muzyczny i świat mediów". W roku 2010 wspólnie ze Sławomirem Woźniakiem zrealizowała warsztaty poświęcone baletowi w warszawskim OCH-Teatrze.

W latach 2008-2010 pracowała na stanowisku sekretarza literackiego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Zajmowała się redakcją programów do spektakli operowych i baletowych oraz koncertów, redakcją afiszy i publikacji informacyjnych teatru, pisaniem autorskich tekstów do programów oraz redakcją merytoryczną strony internetowej teatru.

Od 2010 jest stałym współpracownikiem Instytutu Muzyki i Tańca. W ramach współpracy przygotowuje noty biograficzne i materiały informacyjne o polskiej scenie baletowej dla portalu taniecPOLSKA [pl], teksty problemowe oraz realizuje wykłady dla dzieci i młodzieży, popularyzujące sztukę tańca – program „Myśl w ruchu” Instytutu Muzyki i Tańca. W latach 2013-14 była członkiem komisji jurorskiej opiniującej spektakle na Polską Platformę Tańca 2014 w Lublinie.

Jest także współautorką serii książek dla dzieci „Bajki baletowe” (Jezioro łabędzie, Dziadek do orzechów, Kopciuszek, Romeo i Julia, Coppelia, Don Kichot, Pulcinella) wydawanych przez Studio. Blok. Prowadziła autorski cykl spotkań z artystami opery i baletu O operze przy deserze w klubokawiarni Lokal użytkowy na warszawskiej Starówce oraz w ramach Fundacji "Terpsychora" spotkania z ludźmi tańca i warsztaty dla dzieci w warszawskiej Galerii Apteka Sztuki. Autorka bloga baletowego „Na czubkach palców”. Obecnie współpracuje z Cikanek film. Sp. z o.o. - dystrybutorem na Polskę transmisji i retransmisji operowych, baletowych, teatralnych i wydarzeń kulturalnych do kin.
Ten wpis został opublikowany w kategorii ogólnie o balecie